Isnin, Julai 27, 2009

A'kum...hari nie mcm berat dan malas je nak pie tempat kerja...rasa mengantuk mcm x hilang je lagi...nie mesti x dapat kualiti tidur yg baik malam tadi...beberapa hari yg lalu iman bila tidur suka cari port bawah katil...x tau lah kenapa dia suka sangat tidur bawah katil...mungkin rasa sejuk kot maklumlah sekarang nie musim x menentu kalau hujan...hujan memanjang...kalau panas sampai tidur malam pun berpeluh2...
Hari nie intake yg kali ketiga kat ITPYPJ...berapa oranglah agaknye yg mendaftar ari nie...tunggu dan lihat je lah...tp sekarang nie memang terasa kekurangan pelajar mendaftar...kuota staf bawa pelajar pun masih x cukup lagi nie...baru dapat sorang mana nak cari lagi 2 org nie...bekerja kat sini memang best apatahlagi dapat kerja yang sememangnya bidang kita dan suka sangat buat kerja akaun nie...tp masalah nye kerja lain pun kena buat juga...semua staf yg bekerja disini dilantik sebagai ejen pemasaran...setiap org ada kuota nye tersendiri...klu dulu x de masalah nak bawak pelajar...kuota mesti cukup tp sekarang nak dapat sorang pun susah...bila dapat kata data kolej nie la...data gerak gempur lah...data plkn lah...so camne nie?...ari tu dah dapat jugak sorang pelajar sijil tp kata data gerak gempur spm...dah hilang 1/2...persoalannye kenapa budak zaman sekarang kurang berminat untuk sambung belajar? mahal sangatke belajar kat KPYPJ nie...rasanya berpatutan berbanding dengan kolej2 yg lain...dengan pensyarah2 yg cemerlang...kalau ikut keputusan dikalangan kolej francais utm yg lain ITP lah yang paling atas sekali...itupun kalau x termasuk kolej tentera lah sebab diaorg fully ditanggung kerajaan dan ada elaun...mmm...camne nak buat nie ek...tp kekadang rasa macam pelik dan x logik jugak bila semua staf yg memang bawah pemasaran cukup kuota...dari mana pelajar diaorang dapat klu x daripada pameran atau gerak gempur mana2...betul tak...mmm...mcm x adil lah...kita yg kat kolej nie pun buat kerja jugak kan...kena lihat semula dan fikirkan balik perkara nie...betul ke diaorang nie dapat dengan datang ke rumah pelajar?...entertain pelajar tu betul2...x taulah nak cakap apa lagi kekadang rasa teraniaya pun ada jugak...walau camne pun kita cuba jelah yg terbaik...doa banyak2 mudah2an dibukakan hati pelajar2 nie untuk mendaftar di ITPYPJ...amin...tp diorang kena tengok jugak staf yg kat kolej nie...kesian kat kami...semua kerja kami buat...kerja hakiki+kerja2 pegawai pemasaran pun kami kena buat+kerja2 lain di kolej...

Jumaat, Julai 24, 2009

Cubalah Baca...

PISANG DAN HATI

Maryam, guru kelas Tadika menganjurkan satu permainan yang sungguh menarik untuk murid-muridnya.
Setiap murid diminta membawa beg plastik yang berisi pisang yang tertulis nama orang yang paling mereka benci ke kelas pada esok hari. Jadi, jumlah pisang yang perlu dibawa bergantung kepada jumlah orang yang dibenci.
Keesokan harinya, setiap murid membawa beg plastic berisi pisang masing-masing. Ada yang membawa tiga biji, ada juga lima biji dan paling banyak lapan biji. Semuanya sudah ditulis nama orang yang paling mereka benci.
"Sekarang simpan pisang tu. Jangan lupa bawa ke mana sahaja kamu pergi selama seminggu. Inilah permainannya. Selepas seminggu, kita akan tahu keputusannya" beritahu Cikgu Maryam. Kanak-kanak tersebut menyimpan pisang masing-masing di dalam beg.
Hari demi hari berlalu, pisang tersebut mula berbintik-bintik dan akhirnya menjadi busuk . Kanak-kanak itu mula merungut dan marah. Mereka tidak menyukai permainan itu lagi kerana selain beg berat, badan berbau busuk. Ada yang menangis, enggan meneruskan permainan.
Seminggu berlalu, pagi-pagi lagi murid-murid Maryam sudah bersorak. Permainan sudah tamat. Tidak ada lagi beban dan bau busuk yang perlu dibawa.
"Okey semua, apa rasanya bawa pisang dalam beg ke sana ke mari selama seminggu?" tanya Cikgu Mayam. Semuanya serentak mengatakan mereka benci permainan itu. Mereka hilang kawan, sering diejek dan terpinggir. Lebih teruk lagi, terpaksa tidur, makan, mandi, bermain dan menonton TV dengan bau busuk.
"Itulah sebenarnya yang berlaku kalau kita simpan perasaan benci pada orang lain dalam hati. Bau busuk kebencian itu akan mencemari hati dan kita akan membawanya ke mana saja kita pergi. Jika kamu sendiri tidak boleh tahan dengan bau pisang busuk hanya untuk seminggu, cuba bayangkan apa akan jadi kalau kamu simpan kebencian sepanjang hidup kamu" beritahu Cikgu Maryam.
Maryam mengingatkan anak muridnya supaya membuang jauh-jauh perasaan benci daripada membebani hidup. Kemaafan adalah yang terbaik. Menyayangi lebih baik darpada membenci.
Moralnya, jangan letak pisang dalam beg. Jangan simpan kebencian, dendam kesumat dan apa-apa yang mazmumah dalam hati..
Macam pisang yg makin membusuk, begitu juga hati.
p/s :- Kita fikir dan renung-renungkanlah...

Anak ku sayang...

A'kum...hari nie hujan lagi...too early go for work...kalau keluar lambat nanti jem so sampai kat ofis pukul 7.40 pagi have a breakfast first before attend budaya Al-Quran...tp hari nie baca yassin untuk disedekahkan kepada bapa kepada salah sorang staf disini yg accident n dalam tahap kritikal...mmm...begitulah percaturan Allah kita tidak dapat menjangka dan kemalangan tidak berbau...cuma yg kita boleh buat adalah sentiasa bersedia daripada sekarang bekalan untuk dibawa pulang satu hari nanti...
Malam tadi seperti biasa ikhwan tidur lambat lagi...nampaknya ikhwan ikut jejak abg dia iman tidur lambat...x tau lagi cara mcm mana nak buat dia tidur awal...bukan main lasak sekarang lampu dah padam pun masih boleh main sorang2...yg peliknye bila tidur lambat bangun nye pun awal...hai nak ikut macam umi ke?...mmm...eloklah tu iman ikut mcm abg... ikhwan ikut mcm umi...dulu iman pun mcm nie lg
lah lambat tidur kekadang sampai pukul 5 pagi masih tahan...org dah nak pie keja baru dia nak tidur...tp sekarang Alhamdulillah dah ok...sebab dah sekolah agaknya penat tu yg boleh tidur awal...tp sebelum tidur kena cukupkan dulu peralatan dia...botol susu, kain gebar dan bantal busuk serta 2 biji kereta hotwheel kesayangan dia...pie mana2 mesti bawak...klu x meragamlah satu hari...dituntutnye suruh cari...iman...iman...
Ikhwan dah pun dua tahun tp masih menyusu badan...hai...x taulah mcm mana nah pisahkan nie...kena cari petua dan cara lah...tp kekadang rasa kesianlah pulak...sebab bila time menyusu kita rasa lagi dekat dan caring dgn anak...dia pun akan rasa tenteram dan tenang...tp masalah besarnye...gigi ikhwan nie tajam klu dia gigit...MasyaAllah...Tuhan saja yg tahu sakitnya...tp x pe umi bagi peluang lagi untuk ikhwan ye sayang...

Khamis, Julai 23, 2009

Apa yang ada...?

A'kum...dah lama rasanya x menulis dalam ruangan nie...bukan x nak menulis tapi sebenarnya terlupa password nak masuk he..he...sepanjang beberapa bulan nie macam2 yg telah berlaku...bulan jun ari tu pie PESAYA...PESAYA tu Pesta Sukan Antara Yayasan satu Malaysia...yang dijalankan dua tahun sekali...kali nie Pahang menjadi tuan rumah....untuk upacara perasmian je kitaorg telah dikonvoi oleh polis trafik dan motor2 besar dari Pahang Riders...best jugak mcm vip rasenya...kalau ikutkan best tu memang bestlah...inilah pengalaman pertama dapat ikut sebab sebelum nie buat tahun 2005 dan 2007 x
dapat ikut sebab dua2 tahun nie tgh pregnant...yang akan datang akan buat kat Sabah....target nak turut serta tapi kena kuruskan skit badan klu x bila bersukan nanti termengah2...boleh ke kurus nie? he...he...boleh!!!...secara keseluruhan kontijen dari Johor menang tempat kedua oklah tu klu ikut yg sebenar Johor boleh menang tempat pertama tp x tau lah tuan rumah teruja untuk menang tanpa mengira adil ke x adil dari segi pengadilan ha macam tulah....tp x pe johor boleh cuba yg terbaik lagi masa kat Sabah nanti...walau mcm mana pun dapatlah juga berkenalan dengan kawan2 dari yayasan negeri yg lain itu objektif utama sebenarnya kan?.....
Lepas balik pesaya cuti seminggu untuk hilang penat bestlah jugak dapat balik kampung kat muar lepas tu bawak atuk ngan cik noi pie balik semencu...pas tu pie mandi laut n mandi air terjun...bestnye dapat berenang...lama dah x berenang...suka tengok anak happy main air tp sayang iman ngan abg x dapat joint sebab abg balik kelantan ngan iman...tp lepas beberapa minggu...kitaorng pie lg tg balau...mestilah abg jeles sebab x dapat mandi pantai so bawaklah iman, ikhwan, emak dan adik2 pie sekali lagi...tp yg x bestnye pegi kali nie pantai mcm kotor sikitlah banyak ikan mati...kena tuba ke? apalah diaorg nie x payahlah sampai merosakkan keindahan alam...potong stim betul nak berenang...asyik terlanggar ikan yg dah mati...hanyirlah...
Apa lagi ek...kadang2 rasa x faham lah kenapa org zaman sekarang nie x berlumba2 untuk buat kebaikan....suka sangat menceritakan keaiban org lain...gigil rasa satu badan untuk cuba tahan diri agar tidak terdengar umpat-umpatan dan perli-memerli...Astaghfirullah Halazim...banyakkanlah berselawat, istighfar cubalah sedar diri wahai kawan2 ku sekalian...
Sekarang nie aku rasa semakin bahagia bila org yg kita sayang telah cuba untuk memahami kelemahan diri yg aku dan boleh menerima seadanya diriku ini...mudah-mudahan berolehlah kesejahteraan, kerahmatan dan kebahagiaan dalam keluarga ku ini di dunia dan di akhirat...amin.



Gambar nie diambil kat umah atuk, Muar...masa kecik2 dulu dalam umur 5 tahun kot aku tinggal dengan atuk...ingat lagi masa aku sakit x boleh bangun...masa tu atuk kuat lagi...atuklah yg dukung aku bila aku nak buang air...sayang atuk...tp sekarang atuk dah x berapa nampak...dan x berapa cam...walau pun atuk dah sedikit uzur...atuk x pernah lupa solat...sampai sekarang atuk masih nak berpuasa dan bersolat termasuklah solat sunat...mudah2an aku mempunyai semangat seperti atuk yang suka buat kebaikan...bertuah anak2ku kerana masih mempunyai toknyang...

Beberapa minggu yg lepas aku telah cuba mendaftar dalam facebook..Alhamdullilah dapat jumpa semula kawan2 lama masa belajar dulu...ramai yg dah kahwin..ada yg akan kahwin...ada yg tgh pregnant dan ada yg baru lepas bersalin....aku doakan semoga persahabatan kita semua akan berkekalan selama2nya Insya-Allah...amin...bilalah kawan2 nak buat reunion?...rindunye nak jumpa...teringat kroni2 masa belajar dulu...masa tu lah kita dapat kenal dan tahu mana kawan yang membantu kita dalam waktu kesusahan...suka sama2...sedih pun sama2...tp kekadang sedih sorang2...he...he...secret x boleh nak cakap ngan orang hanya Allah je yg tahu...

Tapi la nie aku terasa sedikit kebimbangan terhadap anak aku yg pertama...Muhammad Nur Iman...anak aku nie dilahirkan sedikit istimewa...anak aku mempunyai sedikit ciri2 hyperaktif itu yg dikatakan oleh doktor hasil pemeriksaan yg aku bawa dia semasa umur dia 3 tahun....sekarg nie umur dia dah 4 tahun...berbanding dengan anak kawan2 aku yg lain dalam lingkungan umur nie mereka dah petah bercakap tp anak aku hanya beberapa perkataan sahaja yg jelas dan yg lain x tau apa butir ayat yg dia cakap...kesian anak umi..tp x pe umi akan cuba dengan sedaya umi dan abah untuk menjadikan anak umi tidak ketinggalan dengan rakan sebaya iman...umi tahu iman anak yg istimewa...walaupun kadangkala kehyperaktifan iman menyebabkan umi kehilangan sabar...umi x akan berputus asa...umi akan cuba menjadikan iman anak yang cemerlang...umi dan abah akan selalu bawa iman pergi therapy...sekarang anak umi dah boleh baca ABC, 1 2 3..., one two three..., alif ba ta....biar pun x berapa jelas dan yg paling penting iman boleh panggil 'umi' dengan jelas..sayang anak2 umi...umi doakan biar iman dan ikhwan menjadi anak yg soleh dan cemerlang di dunia dan akhirat...amin....abang...iman...ikhwan...umi sayang kalian.......
Ya Allah...berilah aku peluang untuk bertaubat kepada Mu...bukalah pintu taubat Mu kepada hambamu ini...ampunkanlah dosa2 ku, ibu bapa ku, suami ku, anak2 ku, adik2 ku, saudaramara ku, guru2 ku,sahabat2 ku dan sekelian umat muslimin dan muslimat.......matikanlah diriku dan keluarga ku dalam penuh keimanan dan ketakwaan...amin.....