Ahad, November 28, 2010

Kek Kahwin Sempoi

kek yg teramatlah simplenya

Assalamualaikum w.m.t.

Fuh rasanya hari nie lah yg paling cepat saya buat kek...cuba bayangkan saya pie rumah jiran utk majlis yassin sempena menyambut menantu...pas tu ada request utk kek dari jiran sebelah rumah pengantin yg merupakan pengasuh anak saya...apalagi siap je makan2 ...(teringat pulak nasi jagung dgn lauk pauknya..sedap betul)...saya pun bergegas balik rumah dan menyediakan bahan serta kelengkapan utk membuat kek coklat lembab...cuba bayangkan saya siapkan kek nie dalam masa lebih kurang 2 jam dengan deco yg cukup sempoi...memang simple gila la..biasanya saya akan amik masa lebih 2 jam utk siapkan kek yg berkotak...klu kek yg masuk dalam bekas plastik tu mungkinlah boleh siapkan dlm masa 2 jam...tp klu kek yg berkotak nie saya kena tunggu kek tu sejuk dulu barulah saya boleh lepakan topping coklat atas kek..kalau kek tu panas lg alamat cairlah coklat ganache tu....mujur jugak bahan2 kek ada kat rumah...selamat... :)
Mintak maaf ye klu x berapa menarik x sempat nak deco2 guna fondant icing atau butter cream...x sompek den...macam masuk pertandingan buat kek lah plk...

Home Made Chocolate


Assalamualaikum w.m.t.
First time try buat sendiri coklat...iye ker buat sendiri...he...he...sebenonya tak lah rasa susah sangat nak buat coklat yang macam org jual kat kedai...cuma nak dengan tak nak belajo je dan juga pengurusan dari segi masa yg perlu diluangkan untuk belajar sesuatu...selalu jgk dengo kawan2 buat coklat bentuk bunga ros..bentuk hati..dan macam2 lagi utk hari raya lepas...tapi nape yek x ada perasaan pulak masa tu nak mencuba buat sendiri...selalunya makan yg orang bagi je...padahal selalu beli coklat kompaun tu utk buat topping kek coklat lembab...hik...hik...hik.
Alih2 terasa ada semangat pulak nak membuatnya...kalau ikutkan coklat yg macam kat dalam gambo nie lah yang paling senang nak buat...kawan2 cuma beli coklat kompaun yang kaler gelap(biasanya dalam bentuk bar empat segi...lebih kurang macam coklat yang kita beli kat kedai tu tapi saiz big punya...he...he..he)...pas tu beli coklat warna lain...saya beli yg kaler putih dan pink tapi kali nie saya gunakan yg kaler putih sebab yg kaler pink tu maybe nak guna utk acuan bunga ros...dan badam cincang atau kacang hazel.
Langkah seterusnya...bolehlah dicairkan coklat gelap dan putih tersebut secara double boiler dalam bekas yg berasingan...bila dah cair...saya masukkan coklat dalam plastik yg berasingan utk coklat gelap dan coklat putih...klu nak guna piping beg pun lebih baik..tp kat umah dah habis so saya gunakan sahaja plastik biasa...rasa2 coklat tu dah suam2...x pasti plk berapa darjah celcius yek...saya larikkan dulu coklat warna putih dalam acuan dan barulah saya isikan dengan coklat gelap...ketuk acuan seketika utk keluarkan bubble dari acuan dan saya masukan kacang hazel atau badam cincang...nak masukkan seketul badam cincang pun x pe..ikut citarasa masing2 ye kawan2...lepas tu saya ratakan bahagian permukaan acuan dengan alat yg lebih kurang mcm scrapper...kurang pasti pulak apa nama alat tu ...dan bolehlah dimasukkan acuan tersebut dalam peti sejuk lebih kurang 5-10 minit hingga coklat beku...bila dah beku bolehlah keluarkan dan sedia untuk di ngap...nyum...nyum...nyum...nak hiaskan masuk dalam cawan kertas yg kecik2 tu pun boleh.
Kalau ikutkan nak belajo lagi cara2 nak buat coklat jenis lain plk macam coklat filling ganache...coklat bar black forest...pebret tu tau sebab dalamnya ada raising dgn macam jelly2 mint gitu...fuh sedapnya...dan yg lain2...tp bila ek...he..he...excuse lagi tu.... :)

Sabtu, November 27, 2010

Ayam Masak Merah

Assalamualaikum w.m.t.

Terlebih rajin pulak hari nie...nie entry yg ke-3 utk hari nie...maklumlah selalunya sibuk memajang..kalau x sibuk pun...teramatlah rajinnnnnye nak menulis he..he..rajin terbalik ye kawan2...so kali nie nak kongsi masakan utk tengahari tadi...mula2 nak buat sekali nasi tomato...cek punya cek stok sos tomato cukup2 untuk ayam masak merah...tak apelah makan dengan nasi putih pun sodap jugak kan..kan..kan...so mehlah kita berkongsi resepi yg bahan2nye sememangnya yg ada kat rumah....
Bahan-bahan kisar :
20-25 lada kering
1 biji bawang besar-saiz sederhana
3 biji bawang putih
1 inci halia
1 inci lengkuas-nie saya x letak sbb non ado kat rumah
1-2 batang serai
Bahan-bahan lain :
5-8 ketul ayam yg telah digoreng
1 biji bawang besar-saiz sederhana dihiris
1 biji bawang besar-dipotong bulat/separa bulat
2 biji bawang putih-dihiris
1 keping asam keping/gelugor
1 sudu sos tomato maggie
2 sudu sos cili maggie
1-2 sudu gula
Sedikit air
Garam
Serbuk perasa (option)
Minyak untuk menumis
Cara-caranya:
1. Panaskan minyak, tumiskan bawang besar dan bawang putih hingga kekuningan.
2. Masukkan bahan kisar dan tumis hingga terbit minyak. Jangan lupa kacau nanti bahan tumisan hangus.
3. Masukkan sos cili, sos tomato, asam keping, gula, garam dan serbuk perasa. Bagi yang x berapa suka kuah yang pekat masukkan sedikit air. Kalau saya suka sambal banyak so saya akan lebihkan sikit lada kering.
4. Masukkan ayam yang telah digoreng dan kaup balikkan dalam sambal tadi n masukkan bawang yang dipotong bulat/separa bulat.
5. Masak hingga bawang sedikit layu dan bolehlah ditutup api dan dihidangkan.
Biasanya kalau masak nasi tomato dan ayam masak merah mesti nak ada acar dan dalca...tp klu saya nasi...ayam..dan acar pun dah kira macam makan sepinggan lengkap...sebab dah ada lauk ayam dan sayur...tp sebenonya kat umah x cukup bahan nak buat dalca so keputusannya buat acar je lah...ada di sesetengah tempat acar nie dipanggil pencuk...acar darat...salada timun dan nenas dan macam2 lagilah mengikut panggilan tempat masing2...tapi bagi saya dah terbiasa dengan panggilan 'acar' sahaja maklumlah emak kat rumah pun panggil acar je...tu yang memula org cakap nak buat pencuk atau ada nama lain untuk acar saya akan termanggu dan tercopong2..apa tu?...he...he..he...so kita kongsi resepi acar simple saya...org kata yang sempoi je lah.
Bahan-bahan :
Timun-dihiris*
Lobak merah-dihiris*
Nenas-dihiris*
1-2 biji lada merah-dipotong bulat nipis2
1 biji bawang besar-dipotong separa bulat
1 sudu besar cuka/limau nipis
1-2 sudu gula
Sedikit garam
*ikut citarasa masing2
Cara-caranya :
Masukkan kesemua bahan2 dalam satu bekas dan digaul rata. Biarkan selama lebih kurang 5-10 minit untuk rasa tersebut sebati dengan bahan2 yang dicampur. Biasanya acar ini akan mengeluarkan air sendiri daripada sayur2an yang dicampur tadi.
Bagi yang x tahan dengan cuka bolehlah letakkan sedikit sahaja atau pun gantikan dengan limau nipis atau lemon...untuk rasanya kenalah cuba try n error...Insya-Allah menjadi...maklumlah setiap orang ada citarasa sendiri dan dengan air tangan tersendiri...yang penting sebelum memulakan apa jua kerja hendaklah dimulakan dengan Bismillah dan masa memasak tu kenalah hepi..hepi selalu...confirm jadilah kalau x jadi pun mungkin secara x sengaja jadi resepi baru...contohnya nak masak resepi A alih2 jadi resepi AB lah pulak itu yang dinamakan inovasi...merekacipta sesuatu yang baru hasil daripada rekacipta yang asal...eh betul ke? he..he..he suka2 hati je ye...
So siaplah kedua-duanya dan bolehlah dimakan dengan nasi putih...nasi tomatonya lain kali lah yek..selamat memasak :)

Jemput-Jemput Nasi Ikan Bilis

Assalamualaikum w.m.t.

Sarapan apa yek pagi-pagi sabtu nie...x de idea lah plk...tgh dok pikiaq2 nak masak apa (maklumlah byk brg dapur dah habis) teringatlah pulak jemput2 nasi ikan bilis kak yus...he..he..tgk dalam periuk ada lagi nasi lebih mlm tadi...ikan bilis...tepung gandum pun ada...hmm..boleh lah buat jemput2 nasi ikan bilis...so adik mintak izin share n link resepi jemput2 kak yus yek

Bahan-bahan :
2 cawan nasi
2 cawan air
1 biji bawang besar
2 biji bawang putih
1/2 cawan ikan bilis
2 1/2 cawan tepung gandum
1 biji lada besar - hiris nipis
Sedikit lobak merah - dihiris*
Sedikit kacang buncis - dihiris*
Daun sup/bawang - dihiris halus
Sedikit garam
Minyak utk mengoreng
*yg nie saya tambah sendiri he..he

Cara-caranya :
1. Masukkan nasi, air, ikan bilis, bawang putih, bawang besar, garam dalam pengisar dan kisar sehingga sebati.
2. Tuangkan dalam bekas, masukkan tepung, lada dan sayur-sayuran yg telah dihiris dan gaulkan hingga sebati.
3. Panaskan minyak dan goreng adunan hingga kekuningan atau hingga masak.
Dah masak bolehlah dihidangkan dengan cili sos atau sos yg dibuat sendiri.
Bahan-bahan :
3-5 biji lada merah
1-2 biji bawang putih
1 sudu besar cuka/limau nipis
1-2 sudu gula
1 sudu cili sos (option)
Cara-caranya :
Masukkan semua bahan dalam pengisar dan kisar hingga lumat...klu nak rasa pedas2 manis so bolehlah tambahkan sedikit lagi cili sos dan gula...semuanya bergantung kepada citarasa masing2 ye.

Dah siap bolehlah dicicah dengan jemput-jemput nasi ikan bilis...mmm...memang sedap...(chewah..chewah...perasan lagi) n jemput2nya lembut...anak2 pun suka...best2....terima kasih ye kak yus.

Sup Tulang Daging Korban


Assalamualaikum w.m.t

Hari nie terasa bersemangat sikit nak menulis resepi makan-makan sayang...klu ikutkan pun sup tulang daging korban nie dah lama i masak tp la nie baru terajin nak upload gambo n attach kan resepinya..untuk makluman kawan2 tulang lembu nie emak i yang bagi..dapat dr pihak masjid yg edarkan kepada penduduk2 kat kg sempena hari raya korban yg lalu...terima kasih diucapkan buat penduduk Felda Semencu yg sedekahkan daging korban nie...semoga Allah menambahkan rezeki dan memberkati kehidupan kalian..amin.

Jadi tanpa membuang masa i kongsikan resepi sup tulang daging yang simple nie utk kawan2...mtk maaf lah ye i punya resepi nie biasanya yg ringkas dan mudah utk dapatkan bahan2nya n yg paling senang kata..bahan2 yg ada kat rumah la..he...he...

Bahan-bahan :
Tulang lembu & daging lembu - lbh kurang 2 kilo
1 kuntum bunga lawang
1 batang kayu manis
1 biji buah pelaga
2 kuntum bunga cengkih
1 sudu kecil lada hitam - ditumbuk (klu suka pedas boleh lebihkan sedikit)
1 bunjut rempah sup tulang adabi
2-3 sudu serbuk rempah sup adabi
1 kiub ayam maggie (option)
1 biji bawang besar - dihiris
3 biji bawang putih - dihiris
1 inci halia - dihiris/ditumbuk
2 biji kentang
Garam
Serbuk perasa (option)
Minyak masak
Air
Daun saderi/dau bawang - hiasan
Bawang Goreng - hiasan

Cara-caranya :
1. Panaskan minyak masak, masukkan bawang merah, bawang putih dan halia, tumiskan sekejap dan masukkan bunga lawang, kayu manis, cengkih, buah pelaga dan lada hitam.
2. Bancuhkan serbuk rempah sup adabi dgn sedikit air dan masukkan dalam periuk tadi, kacau sebentar.
3. Masukkan tulang dan daging lembu, gaulkan dengan rempah tumis tadi n masukkan air, sup bunjut tulang adabi, kentang, kiub ayam, 1 sudu kecil garam dan serbuk perasa (nie petua mak mentua i ...katanya utk cepat daging empuk masukkan sekali serbuk perasa..tp bg yg x pakai serbuk perasa, rebuslah daging tu lama sikit..atau masukkan dalam pressure cooker...betul tak)
4. Rebuskanlah daging lembu tadi sampai empuk.
Biasanya saya akan rebus daging bersama kentang untuk memekatkan kuah sup...dengan cara, rebus kentang sampai lembik atau sampai nak hancur lah (betul ke ayat nie ek)..so ia akan memekatkan kuah sup dan memberikan rasa yg sedikit masam..klu nak masam lagi bolehlah dimasukkan potongan tomato dan rebus sampai lembik jgk (nie ceduk sikit resepi dari kawan sekerja yg diperolehi tips memasak dr seorang chef india yg ada bukak kedai rempah di kipmart tampoi..tima kasih ye)
5. Jadi bila daging dah empuk n x liat, rasa sedikit kuah sup klu kurang rasa masukkanlah garam mengikut rasa masin masing2, saya nie x kuat masin so garamnya x lah pakai banyak lepas tu bolehlah tutupkan api dan hidangkan. Jangan lupa taburkan dengan hiasan daun saderi/daun bawang dan bawang goreng. Boleh dimakan dengan nasi, mee, cicah roti atau dimakan begitu sahaja...tapi saya makan dengan nasi empit...nak sedap lagi letak sambal kicap atau sambal lada dan perahkan limau nipis utk pantai timur style... he..he

Keputusan daripada juri khas iaitu mak mentua saya yg sememangnya tukang masak kat resort...jeng...jeng dia kata sedap..khe..khe...kembang kuncuplah tu...susah tau klu ada mak mentua yg terror memasak nie takut tak memenuhi citarasa n ISO yg ditetapkan...he..he..ada x ek ISO utk kualiti masakan dan makanan...



Isnin, November 08, 2010

Cream Puff

Assalamualaikum w.m.t.

Dah lama dah x bergebang2 dgn kawan2 kat warung maya cikgu zamri nie...sampai tertanya2 kawan2 blogger ke mana menghilang...merajuk ke?...x de ke mana2 masih ada di warung maya cikgu zamri nie...terasa semangat utk bergebang2 kat warung semakin kurang...kenapa ek?...mmm nak kata buzy dikira buzy lah jgk...nak kata malas..malas lah jgk..tp bab makan2 sayang masih ada cumanya x ade semangat nak upload gambo n berkongsi cerita bila bb celcom kesayangan nie teramatlah lah lambatnye..sampai boleh tertido depan netbook dibuatnya... :)

Untuk itu...hari nie terasa sedikit rajin utk berkongsi resepi dgn kawan2...hari nie nak kongsi resepi macam mana nak buat cream puff...anak2...cikgu zamri n kawan2 kat opis pun suka..itu yg rajin nak buat klu ramai yg suka makan...he..he....resepi asal i amik kat teratak chetam mtk izin utk letak resepi ye...terima kasih :)


Bahan-bahan untuk pastry :-
250 ml air
125 gm butter
150 gm tepung gandum-ayak
1/4 sudu teh garam
1 sudu teh gula
4 biji telur
Cara-caranya:-
1. Didihkan air, masukkan butter, garam dan gula hingga cair.
2. Masukkan tepung yg telah diayak dan kacau sehingga adunan tidak melekat di periuk.
3. Angkat dan sejukkan. Bila dah sejuk masukkan telur satu persatu dan gaulkan hingga sebati.
4. Untuk memudahkan kerja, masukkan adunan tersebut dalam piping bag beserta nozzle dan bolehlah picitkan ke atas dulang pembakar. (klu x ade piping bag n nozzle biasanya saya guna plastik putih n guntingkan sahaja hujungnya).
5. Bakar di dalam oven selama 25 minit atau sehingga kekuningan pada suhu 200c.

Bahan-bahan untuk kastard:-

500 ml susu segar

100 gm gula

80 gm tepung kastard

Cara-caranya:-

1. Masukkan kesemua bahan dalam periuk dan kacau hingga sebati (pastikan tepung kastard x berketul2..klu berketul tapis dulu bancuhan tersebut).
2. Jerang atas api dan kacau hingga likat. Pastikan guna api yg kecil sahaja.
3. Bila dah likat bolehlah diangkat dan disejukkan dan bolehlah dimasukkan dalam piping bag untuk memudahkan cream kastard dipicit ke dalam puff yg telah masak tadi. (Jangan lupa buatkan sedikit lubang untuk picit masuk kastard dalam puff).

*gambo kat atas tu che' guna plastik putih je yek..klu guna nozzle bentuknya akan lebih cantik dan menarik.

Selamat mencuba ye kawan2 n jangan lupa baca Bismillah masa mula nak buat apa jua pekerjaan...Insya-Allah menjadi... :)