Pages

Ahad, November 28, 2010

Home Made Chocolate


Assalamualaikum w.m.t.
First time try buat sendiri coklat...iye ker buat sendiri...he...he...sebenonya tak lah rasa susah sangat nak buat coklat yang macam org jual kat kedai...cuma nak dengan tak nak belajo je dan juga pengurusan dari segi masa yg perlu diluangkan untuk belajar sesuatu...selalu jgk dengo kawan2 buat coklat bentuk bunga ros..bentuk hati..dan macam2 lagi utk hari raya lepas...tapi nape yek x ada perasaan pulak masa tu nak mencuba buat sendiri...selalunya makan yg orang bagi je...padahal selalu beli coklat kompaun tu utk buat topping kek coklat lembab...hik...hik...hik.
Alih2 terasa ada semangat pulak nak membuatnya...kalau ikutkan coklat yg macam kat dalam gambo nie lah yang paling senang nak buat...kawan2 cuma beli coklat kompaun yang kaler gelap(biasanya dalam bentuk bar empat segi...lebih kurang macam coklat yang kita beli kat kedai tu tapi saiz big punya...he...he..he)...pas tu beli coklat warna lain...saya beli yg kaler putih dan pink tapi kali nie saya gunakan yg kaler putih sebab yg kaler pink tu maybe nak guna utk acuan bunga ros...dan badam cincang atau kacang hazel.
Langkah seterusnya...bolehlah dicairkan coklat gelap dan putih tersebut secara double boiler dalam bekas yg berasingan...bila dah cair...saya masukkan coklat dalam plastik yg berasingan utk coklat gelap dan coklat putih...klu nak guna piping beg pun lebih baik..tp kat umah dah habis so saya gunakan sahaja plastik biasa...rasa2 coklat tu dah suam2...x pasti plk berapa darjah celcius yek...saya larikkan dulu coklat warna putih dalam acuan dan barulah saya isikan dengan coklat gelap...ketuk acuan seketika utk keluarkan bubble dari acuan dan saya masukan kacang hazel atau badam cincang...nak masukkan seketul badam cincang pun x pe..ikut citarasa masing2 ye kawan2...lepas tu saya ratakan bahagian permukaan acuan dengan alat yg lebih kurang mcm scrapper...kurang pasti pulak apa nama alat tu ...dan bolehlah dimasukkan acuan tersebut dalam peti sejuk lebih kurang 5-10 minit hingga coklat beku...bila dah beku bolehlah keluarkan dan sedia untuk di ngap...nyum...nyum...nyum...nak hiaskan masuk dalam cawan kertas yg kecik2 tu pun boleh.
Kalau ikutkan nak belajo lagi cara2 nak buat coklat jenis lain plk macam coklat filling ganache...coklat bar black forest...pebret tu tau sebab dalamnya ada raising dgn macam jelly2 mint gitu...fuh sedapnya...dan yg lain2...tp bila ek...he..he...excuse lagi tu.... :)

0 ulasan:

Lilypie Fifth Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Third Birthday tickers