Khamis, Julai 23, 2009

Apa yang ada...?

A'kum...dah lama rasanya x menulis dalam ruangan nie...bukan x nak menulis tapi sebenarnya terlupa password nak masuk he..he...sepanjang beberapa bulan nie macam2 yg telah berlaku...bulan jun ari tu pie PESAYA...PESAYA tu Pesta Sukan Antara Yayasan satu Malaysia...yang dijalankan dua tahun sekali...kali nie Pahang menjadi tuan rumah....untuk upacara perasmian je kitaorg telah dikonvoi oleh polis trafik dan motor2 besar dari Pahang Riders...best jugak mcm vip rasenya...kalau ikutkan best tu memang bestlah...inilah pengalaman pertama dapat ikut sebab sebelum nie buat tahun 2005 dan 2007 x
dapat ikut sebab dua2 tahun nie tgh pregnant...yang akan datang akan buat kat Sabah....target nak turut serta tapi kena kuruskan skit badan klu x bila bersukan nanti termengah2...boleh ke kurus nie? he...he...boleh!!!...secara keseluruhan kontijen dari Johor menang tempat kedua oklah tu klu ikut yg sebenar Johor boleh menang tempat pertama tp x tau lah tuan rumah teruja untuk menang tanpa mengira adil ke x adil dari segi pengadilan ha macam tulah....tp x pe johor boleh cuba yg terbaik lagi masa kat Sabah nanti...walau mcm mana pun dapatlah juga berkenalan dengan kawan2 dari yayasan negeri yg lain itu objektif utama sebenarnya kan?.....
Lepas balik pesaya cuti seminggu untuk hilang penat bestlah jugak dapat balik kampung kat muar lepas tu bawak atuk ngan cik noi pie balik semencu...pas tu pie mandi laut n mandi air terjun...bestnye dapat berenang...lama dah x berenang...suka tengok anak happy main air tp sayang iman ngan abg x dapat joint sebab abg balik kelantan ngan iman...tp lepas beberapa minggu...kitaorng pie lg tg balau...mestilah abg jeles sebab x dapat mandi pantai so bawaklah iman, ikhwan, emak dan adik2 pie sekali lagi...tp yg x bestnye pegi kali nie pantai mcm kotor sikitlah banyak ikan mati...kena tuba ke? apalah diaorg nie x payahlah sampai merosakkan keindahan alam...potong stim betul nak berenang...asyik terlanggar ikan yg dah mati...hanyirlah...
Apa lagi ek...kadang2 rasa x faham lah kenapa org zaman sekarang nie x berlumba2 untuk buat kebaikan....suka sangat menceritakan keaiban org lain...gigil rasa satu badan untuk cuba tahan diri agar tidak terdengar umpat-umpatan dan perli-memerli...Astaghfirullah Halazim...banyakkanlah berselawat, istighfar cubalah sedar diri wahai kawan2 ku sekalian...
Sekarang nie aku rasa semakin bahagia bila org yg kita sayang telah cuba untuk memahami kelemahan diri yg aku dan boleh menerima seadanya diriku ini...mudah-mudahan berolehlah kesejahteraan, kerahmatan dan kebahagiaan dalam keluarga ku ini di dunia dan di akhirat...amin.



Gambar nie diambil kat umah atuk, Muar...masa kecik2 dulu dalam umur 5 tahun kot aku tinggal dengan atuk...ingat lagi masa aku sakit x boleh bangun...masa tu atuk kuat lagi...atuklah yg dukung aku bila aku nak buang air...sayang atuk...tp sekarang atuk dah x berapa nampak...dan x berapa cam...walau pun atuk dah sedikit uzur...atuk x pernah lupa solat...sampai sekarang atuk masih nak berpuasa dan bersolat termasuklah solat sunat...mudah2an aku mempunyai semangat seperti atuk yang suka buat kebaikan...bertuah anak2ku kerana masih mempunyai toknyang...

Beberapa minggu yg lepas aku telah cuba mendaftar dalam facebook..Alhamdullilah dapat jumpa semula kawan2 lama masa belajar dulu...ramai yg dah kahwin..ada yg akan kahwin...ada yg tgh pregnant dan ada yg baru lepas bersalin....aku doakan semoga persahabatan kita semua akan berkekalan selama2nya Insya-Allah...amin...bilalah kawan2 nak buat reunion?...rindunye nak jumpa...teringat kroni2 masa belajar dulu...masa tu lah kita dapat kenal dan tahu mana kawan yang membantu kita dalam waktu kesusahan...suka sama2...sedih pun sama2...tp kekadang sedih sorang2...he...he...secret x boleh nak cakap ngan orang hanya Allah je yg tahu...

Tapi la nie aku terasa sedikit kebimbangan terhadap anak aku yg pertama...Muhammad Nur Iman...anak aku nie dilahirkan sedikit istimewa...anak aku mempunyai sedikit ciri2 hyperaktif itu yg dikatakan oleh doktor hasil pemeriksaan yg aku bawa dia semasa umur dia 3 tahun....sekarg nie umur dia dah 4 tahun...berbanding dengan anak kawan2 aku yg lain dalam lingkungan umur nie mereka dah petah bercakap tp anak aku hanya beberapa perkataan sahaja yg jelas dan yg lain x tau apa butir ayat yg dia cakap...kesian anak umi..tp x pe umi akan cuba dengan sedaya umi dan abah untuk menjadikan anak umi tidak ketinggalan dengan rakan sebaya iman...umi tahu iman anak yg istimewa...walaupun kadangkala kehyperaktifan iman menyebabkan umi kehilangan sabar...umi x akan berputus asa...umi akan cuba menjadikan iman anak yang cemerlang...umi dan abah akan selalu bawa iman pergi therapy...sekarang anak umi dah boleh baca ABC, 1 2 3..., one two three..., alif ba ta....biar pun x berapa jelas dan yg paling penting iman boleh panggil 'umi' dengan jelas..sayang anak2 umi...umi doakan biar iman dan ikhwan menjadi anak yg soleh dan cemerlang di dunia dan akhirat...amin....abang...iman...ikhwan...umi sayang kalian.......
Ya Allah...berilah aku peluang untuk bertaubat kepada Mu...bukalah pintu taubat Mu kepada hambamu ini...ampunkanlah dosa2 ku, ibu bapa ku, suami ku, anak2 ku, adik2 ku, saudaramara ku, guru2 ku,sahabat2 ku dan sekelian umat muslimin dan muslimat.......matikanlah diriku dan keluarga ku dalam penuh keimanan dan ketakwaan...amin.....

0 ulasan: