Selasa, Januari 26, 2010

Yassin bulanan rumah emak...

Pada 17hb Januari ari tu umah mak buat majlis bacaan yassin bulanan...klu sesiapa yang duduk felda mungkin tahu dengan sistem giliran nie...klu macam kat tempat taman i tinggal bisanya kita akan rujuk kepada ketua majlis biasanya kita akan lantik ustazah menjadi ketua untuk melihat jadual bagi mengadakan majlis bacaan yassin dan tahlil..so bolehlah pilih hari apa yang kita nak buat majlis pas tu cek dengan planner ustazah klu ok so bolehlah on pada tarikh yg kita nak klu tak kena cari hari yang sesuai...lebih kurang cam tulah...klu di felda satu blok mungkin ada dalam 25 buah rumah jadi start yassin bulanan dari rumah pertama sampailah habis rumah mengikut turutan bulan klu dah habis giliran so mula balik rumah yang pertama mcm tu lah lebih kurang penerangannya...yang best tu...sambil adakan majlis diaorang nie akan main kutu sekali lebih kurang RM 10 sorang, jadi dengan main kutu nie dapatlah menampung kos untuk adakan makan2 selepas bacaan yassin kiranya dapatlah jamu kawan2 iye tak disamping menjimatkan kos...klu 1 blok ada 25 buah rumah...setiap rumah diwakili oleh seorang ibu jadi dah ada 25 orang makanya tuan rumah yang adakan yassin tu akan dapat RM 250 lah...klu nak makan lebih skit so tuan rumah cuma tambah skitlah dari simpanannya sendiri..bagus betul penerokawati zaman dulu2 kan dah terfikir dah semuanya untuk dapatkan pendapatan..so mana2 taman yang kat bandar yang masih belum mengadakan sistem kutu nie boleh lah mencontohi cara mak2 kita nie menjana pendapatan...he..he..tanpa keluarkan duit yang banyak untuk buat majlis...tapi jangan lupa pulak untuk menyumbang bila tiba giliran orang lain...ye

ooo..mak bersepahnya dapur...inilah ghupa dapur mak i penuh barang macam nak buat majlis sambut menantu lah pulak...tu belum lagi amik gambo tepi rumah...ramai yang tengah bergotong royong kat tepi umah klu kat johor orang panggil rewang...he..he

nie kek marble i buat untuk majlis mak...memula x planning pun nak buat tengok bahan2 ada lagi so buatlah tp mmg x puas hati...abang nak oven baru...he..he..lagi tahun lepas mintak oven baru tp sampai la nie belum dapat2 lagi...kan dah betul keknya mesti hangus sebelah tp x berapa hangus...walau keknya camni ghupa tp habis jugak lah...jiran2 mak kata ok cuma hangus skit je...habis licing diaorang sapu siap tapau bawak balik..he..he

yang nie lak klu x de memang x patutlah kan dah tokey kek coklat x kan x buat kan...ish..ish perasan tokey lah pulak...berangan je manalah tau satu hari nanti betul2 ada kedai kek sendiri ke...warung sendiri ke kan..kan...berangan lagi...ha..yang nie pun habis licing menyesal pulak x buat dua buku last2 tuan rumah pun x sempat nak rasa...x pe lah lain kali buat lagi yek...

eh lupa pulak nak cerita menu makan2 lepas baca yassin...sebenonya mak masak soto nasi siaplah sekali dengan begedil, kicap lada, soo hoon goreng, kuih muih dan sebagainya..tp nape tah ari tu ngan ari sebelum tu i kena gastrik la pulak...salahnya...perut tengah lapo x berisi on the way nak balik umah mak hubby beli air gas pas tu terlupa pie lah minum ha pastu tanggunglah sendiri sakitnyalah perut klu boleh cabut dah cabut dah perut simpan tepi dulu dah lega baru pasang balik...ntah apa2 lah punya imagine...so x de semangatlah nak mengamik gambo bagai...lupa nak snap set soto tu n makanan2 yang lain...asyiklah melayan perut...mmm...lain kali lah kita buat soto lagi...mcm tulah lebih kurang ceritanya..pas tu pulun lah mengemas barang2...mmm nie belum lagi majlis nak menyambut adik ipar mau berhari2 nak kena ngemas adoiiiilah...

0 ulasan: